مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه پیاژه

اهداف آموزش و پرورش

مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه پیاژه

اساسی‌ترین اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه پیاژه موارد زیر هستند:

هدف اول، تربیت انسان‌هایی که قابلیت انجام کارهای جدید را داشته باشند و فقط آنچه را که سایر نسل‌ها انجام داده‌اند تکرار نکنند و دومین هدف، پرورش ذهن‌هایی که به جای پذیرفتن بی چون و چرای عقاید دیگران، بتوانند چیزی را به آنان عرضه می‌شود، نقد کرده و صحت آن را مورد سنجش قرار دهند.

پیاژه یکی از روانشناسان بزرگ قرن بیستم بود که خود را بیشتر شناخت‌شناس می‌نامید. او مطالعات و پژوهش‌های زیادی بر روی مراحل رشد شناختی کودک انسان انجام داده و مشاهدات زیادی بر روی کودکان مختلف داشته است. آرمان اصلی او، رسیدن به نقشه‌ای دقیق از روند تحول و مراحل رشد تفکر، ادراک و شناخت، در انسان بود و در این راه تلاشهای زیادی انجام داد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد او در بیان اهداف مهم آموزش و پرورش، به دو مورد اساسی اشاره می‌کند که توجه به آنها می‌تواند بازدهی و سودمندی زمان‌، انرژی و هزینه‌ای را که در راه آموزش و پرورش کودکان صرف می‌نماییم، افزایش دهد.

دیدگاه سنتی تعلیم و تربیت، اهداف آموزش و پرورش را انتقال دانش، ایجاد نگرش‌هایی معین در کودکان، فراگیری مهارت‌هایی مشخص و همچنین آشنایی با روش‌ها و قواعدی می‌دانست که به فرد برای کنار آمدن با موقعیت‌های تکراری و شناخته شده کمک می‌کرد.

در گذشته این نوع از یادگیری با الگوی زندگی متداول نیز مطابقت داشته و پاسخگوی نیازهای افراد و جوامع بود.

هر چند که این سبک از آموزش و پرورش، که یادگیری بازآفرین (یا تولید مثلی) (reproductive learning)، نام دارد، هنوز هم ضروری است، اما دیگر نمی‌توان به آن بسنده کرد.

چیزی که برای بقای آینده، مورد نیاز افراد و جوامع بشری است، یادگیری نوآفرین و ابتکاری (innovative learning)  است.

شیوه‌ای از یادگیری که امروزه بیشتر و بیشتر متوجه ضرورت آن می‌شویم و تلاش برای دستیابی به آن، حیاتی‌تر به نظر می‌رسد.

تحول سریع موضوعات مختلف علمی، تکنولوژیکی و … سبب شده است که ضرورت توجه به نقطه نظر پیاژه در تعیین مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش کودکان، که شاید در روزگار خود او، به این وضوح قابل درک نبوده‌ است، روز به روز واجب تر به نظر آید.

فایل صوتی زیر به توضیح بیشتر این مسئله و مقایسه دیدگاه و شیوه ما، با آنچه که امروزه در دنیا اصل و اساس آموزش و پرورش کودکان دانسته می‌شود و ناشی از آراء افرادی مانند پیاژه در دهه‌های پیشین می‌باشد، می‌پردازد.

مدت زمان فایل صوتی: ۲۴ دقیقه

 

برای دانلود و ذخیره این فایل، روی سه نقطه در گوشه سمت راست فایل کلیک کنید و Download را انتخاب کنید.

بخشی از مطالب این نوشته برگرفته از کتاب آموزش تفکر به کودکان، نوشته رابرت فیشر و ترجمه دکتر صفایی مقدم و خانم نجاریان است.

 

در این رابطه می‌توانید مقاله آشنایی با چهل مورد از قاتلین خلاقیت را نیز مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *