بهترین شیوه آموزش خواندن و نوشتن به کودکان(مقایسه دو سبک متفاوت آموزش)
آموزش خواندن و نوشتن به کودکان:
آموزش خواندن و نوشتن به کودکان ، اوّلین مسئولیت و وظیفه مدرسه در قبال دانش آموزان است.
اما این آموزش از گذشته تا امروز به شیوه ها و سبک های متفاوتی اتفاق افتاده است که در همه آن ها نهایتاً دانش آموز خواندن و نوشتن به زبان فارسی را فراگرفته است.
پس شاید از این منظر، تفاوت و ارجحیت چندانی در شیوه آموزش وجود نداشته باشد. زیرا در هر صورت دانش آموز بالأخره خواندن و نوشتن را یاد گرفته است، چه در دورانی که کودکان برای سواد آموزی به مکتب خانه ها می رفتند و چه به سبک امروزی و در مدارس جدید با امکانات خاص آموزشی…
اما موضوع مهمی که اهمیت دارد این است که چه شیوه ای می تواند علاوه بر خواندن و نوشتن(که در هر صورت دانش آموز آن را یاد می گیرد)، مهارت های ارزشمند دیگری را نیز در کودک پرورش داده و یا به وجود آورد.
سبک های متفاوت آموزش:
آموزش هر موضوعی می تواند به دو سبک متفاوت اتفاق بیفتد؛ آموزش به شیوه جزء به کل و یا به شیوه کل به جزء…
هر یک از این دو روش، ویژگی ها و تفاوت هایی دارند و باید برای انتخاب سبک مناسب از بین این دو، به موضوع مورد آموزش و موارد دیگری مانند سن یادگیرنده و … توجه کرد.
نتایج به دست آمده از پژوهش های اخیر، به نفع انتخاب روش آموزش کل به جزء در بسیاری از موضوعات آموزشی بوده است.
انتخاب سبک آموزش برای یاد دادن خواندن و نوشتن به کودکان:
در آموزش خواندن و نوشتن به کودکان باید سبکی را انتخاب نمود که:
خواندن و نوشتن را به شکل تفکربرانگیزتری به کودک بیاموزد و ضمن آموزش خواندن و نوشتن، اندیشه و خلاقیت او را نیز بپروراند. کودک را به تحلیل و استدلال وادارد، او را به کشف و رمزگشایی از علائم و قراردادهای نوشتاری زبان تشویق نماید و لذت کشف ناشناخته ها را به او بچشاند.
آموزش به شیوه کل به جزء، یادگیرنده را به فردی مهم و تصمیم گیرنده در مسیر آموزش تبدیل می کند. مسلماً نتیجه و محصول روشی که دانش آموز خود، نقشی کلیدی و فعال در یادگیری ایفا می کند با سبکی که کودک را مخزنی برای انباشت و ذخیره اطلاعات می داند و او را به یادگیرنده ای غیرفعال و منفعل تبدیل می کند، تفاوت های چشمگیری خواهد داشت.
تفاوت دو سبک آموزش در یاد دادن خواندن و نوشتن به کودکان، انتخاب بین دو موضوع است:
پرورش یک انسان صرفاً باسواد یا پرورش یک انسان باسواد متفکر و خلاق…
آموزش خواندن و نوشتن به کودکان، به سبک کل به جزء، روشی است که به اهداف گفته شده نزدیک تر است، تا روش آموزش سنتی و جزء به کل.
اما با وجود اینکه چندین سال از تغییر کتاب فارسی اول دبستان گذشته و قرار است آموزش خواندن و نوشتن به دانش آموزان نیز به شیوه ای جدید و متفاوت اتفاق بیفتد، در عمل تفاوت چندانی در اصل موضوع به وجود نیامده است و آموزش خواندن و نوشتن به کودکان همچنان تا حد بسیار زیادی به روش جزء به کل اتفاق می افتد.
در ویدیوی زیر به مقایسه دو سبک متفاوت یادگیری خواندن و نوشتن پرداخته شده است و نکاتی در آن مطرح شده که می تواند برایتان جدید و جالب توجه باشد.
شما را به دیدن آن دعوت می کنم.
پخش آنلاین ویدیو:
مدت زمان فایل ویدیویی: 24 دقیقه
برای دانلود ویدیو روی ویدیو کلیک راست کنید و Save video as را بزنید.
تصویر این مطلب از: southpacificspecialist.org
(6) دیدگاه
سلام ممنون از توضیحات بسیار خوبی ک دادید. بنظرمن میتونست خیلی کوتاهتر و مختصرتر گفته بشه مثلا هشت دقیقه اول ک مقدمه حرف شما هست میتونست در دودقیقه و نیم گفته بشه و این درفضای مجازی مزیت محسوب میشه
سلام دوست عزیز، ممنونم از اینکه نظرتون رو ثبت کردید.
بله حق با شماست اختصار می تونه خیلی کمک کنه ولی به نظر خودم برای اولین باری که مطلبی رو مطرح می کنم لازمه که موضوع کامل تر توضیح داده بشه. شاید بعضی از مخاطبین هم به مثال ها و توضیحات بیشتر نیاز داشته باشند. ولی باز هم از شما ممنونم به خاطر پیشنهادتون. حتما برای مطالب بعدی مفید خواهد بود.
به جای اینکه به کودکان شیوه ی زندگی کردن رو یاد بدیم، این که چه کارهایی رو باید انجام بدن و چه کارهایی رو نباید، شیوه ی فکر کردن و اندیشیدن رو آموزش بدیم. کاملاً درسته و حق با شماست. بسیار انسان مفیدی هستید. امیدوارم موفق باشید.
ممنون از شما و اینکه نظرتون رو ثبت کردید
سلام و احترام
خداوند نگهدار شما و عزیزانتان باشه؛
بسیار مهم و کلیدی بود این قیاس بین دو روش قیاسی و استقرایی.
سلام به شما دوست گرامی، ممنون از لطف شما و متشکرم که نظرتون رو ثبت کردید.