دانش آموزان را نسبت به اهداف فعالیت های آموزشی گمراه نکنید!

اهداف اصلی آموزش

دانش آموزان را نسبت به اهداف فعالیت های آموزشی گمراه نکنید!

همواره به آموزگاارن توصیه می‌شود که اهداف فعالیت های آموزشی را مشخص و آن‌ها را اولویت‌بندی کنند. اما واقعاً این مسئله چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد؟ در این مطلب و ویدیوی پس از آن، با توضیح و ذکر یک مثال، به اهمیت واقعی این مطلب می‌پردازم و تبعاتی که بی توجهی به آن، می‌تواند به دنبال داشته باشد را از زاویه دیگری بررسی می‌کنیم.

چقدر به جزئیات کاری که می‌کنید، دقت دارید؟

بسیاری از ما بخش زیادی از امور روزانه خود را بر حسب عاداتمان انجام می‌دهیم و خیلی به جزئیات کاری که بارها انجام داده باشیم، فکر نمی‌کنیم.

این مسئله در بسیاری از فعالیت‌های مربوط به امور شغلی ما نیز اتفاق می‌افتد، به خصوص هر چه سالهای بیشتری از شروع کارمان بگذرد و یا الگوهای یکسان زیادی در آن زمینه دیده باشیم.

هر چند امروزه آموزشهای زیادی در جنبه‌های مختلف تدریس، برای آموزگاران وجود دارد، اما آنها نیز از خطر گرفتار شدن به دام عادت و انجام بدون بازنگری و فکر وظایف شغلی خود، مصون نیستند.

آموزگاران تازه‌کار، به دلیل نداشتن تجربه کافی، در سالهای نخست کاری خود، بیشتر از سالهای بعد، به جزئیات کارهایی که می‌کنند، می‌اندیشند، اما به مرور زمان، به یک رویه مشخص در عملکردشان می‌رسند و از سوی دیگر ممکن است الگوبرداری‌هایی از سایر همکاران یا حتی آموزگاران دوره تحصیل خود داشته باشند، بدون اینکه آن‌ ایده‌ها را مورد بازنگری و قضاوت بر اساس معیارهای صحیح و به روز‌تر قرار دهند.

چنین اتفاقی آفتی بزرگ برای فردی محسوب می‌شود که شغلی با حساسیت و اهمیت کار با کودکان و خردسالان بر عهده دارد.

به همین خاطر یکی از تلاش‌های اصلی من در این سایت، ایجاد نگرشی متفاوت در آموزگاران و والدین است و یکی از مهم ترین این تغییر نگرش ها توجه به اهمیت بازنگری موضوعاتی است که پذیرفته ایم و یا به عادات خود تبدیل کرده ایم.

اولویت بندی اهداف فعالیت های آموزشی

عدم توجه به اهداف اصلی فعالیت های آموزشی و  یا تغییر اولویت‌ و درجه اهمیت آنها در گذر زمان و چسبیدن به تفکرات سنتی و اولویت‌بندی‌هایی که از گذشته در زمینه آموزش کودکان پذیرفته شده تلقی شده‌اند( و امروزه به شدت نیاز به تغییر دارند)، از مهم‌ترین مواردی‌ هستند که باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرند، اگر طالب نتایج متفاوتی در زمینه آموزش کودکان هستیم.

مثالی که در ویدیوی زیر در رابطه با اهمیت توجه به اهداف فعالیت های آموزشی به آن اشاره کردم، به وضوح بیانگر لزوم دقت داشتن به تک‌تک فعالیت‌ها و اعمال و رفتاری است که با کودکان انجام می‌دهیم و نشان‌دهنده آن است که لازم است، همواره به کاری که می‌کنیم دقت داشته باشیم و سوالات مهمی در رابطه با آن از خود بپرسیم.

بعضی از سوالاتی که یک آموزگار یا مربی در هنگام تدریس یا انجام فعالیت، تکلیف دهی، برگزاری آزمون و یا سایر کارهای کلاسی باید از خود بپرسد، چنین مواردی هستند:

هدف اصلی از انجام این فعالیت خاص چیست؟

هدف‌های بعدی به جز این هدف اصلی چه مواردی هستند؟

ترتیب اهمیت آنها چگونه است؟

حد مطلوبی که انتظار می رود دانش آموز پس از انجام این فعالیت به آن برسد، کجاست؟

چطور می توان میزان رسیدن به هدف را در دانش آموزان سنجید؟

و…

آموزگارانی که مرتباً چنین پرسش‌هایی را مطرح کرده و به پاسخ آنها می‌اندیشند، دائماً عملکرد خود را بهبود داده و کیفیت کار و نتایج حاصل از آن را تغییر خواهند داد. همچنین این نوع نگرش و عملکرد، آنها را به افرادی حرفه ای، توانمند و متمایز در کار خود تبدیل می‌نماید.

در ماجرایی که در ویدیوی زیر تعریف کردم، فرزند خودم اولین کسی بود که به این سوال پاسخ داد و جرقه این تفکر را در ذهنم ایجاد کرد، پس از آن، این پرسش را از دانش‌آموزان دیگری نیز پرسیدم و از اغلب آنها پاسخ‌های مشابهی دریافت کردم. همه آموزگاران، به ویژه در پایه اول دبستان، می توانند این تجربه را امتحان نموده و درستی آن را تایید کنند.

امیدوارم که این توضیحات بتواند تاثیرات مهمی بر دیدگاه و عملکرد آموزگاران و والدین عزیز داشته باشد.

شما را به دیدن این ویدیو دعوت می‌کنم:

مدت زمان ویدیو: ۱۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه

 

مطالب مرتبط:

آموزش کودکان به سبک دوران اتوهای زغالی!؟

موانعی که بر سر راه انشانویسی دانش‌آموزان ایجاد می‌کنیم…

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *