اولویت‌بندی اهداف آموزشی (مثالی از حل مسئله در ریاضی)

حل مسئله در ریاضی

اولویت‌بندی اهداف آموزشی (مثالی از حل مسئله در ریاضی)

در ویدیوی قبل با ذکر مثالی از زبان‌آموزی به اهمیت اولویت‌بندی اهداف آموزشی اشاره شد. در این ویدیو نیز به ادامه همان مطلب با تکیه بر مثالی از حل مسئله در ریاضی می پردازم.

متاسفانه در سالهای اخیر دیدگاه نادرستی در ذهن بسیاری از آموزگاران و والدین شکل گرفته است که آموزش خوب را مترادف با آموزش دشوار، سنگین، پیچیده، خارج از کتاب و … می داند.

در حالیکه آموزش درست به کودک، باید در عین حال که او را به درکی عمیق از آن موضوع می‌رساند، برایش ساده و قابل فهم نیز باشد.

اگر چنین نباشد، ما مجبور می‌شویم تکنیک‌ها، فرمول‌ها و قراردادهایی را به او بیاموزیم که دانش آموز بتواند دست کم سوالاتی از آن حوزه را در کلاس، تکلیف یا آزمون پاسخ دهد، حتی اگر درک درستی از آن مطلب پیدا نکرده باشد.

حل مسئله در ریاضی برای بسیاری از دانش‌آموزان دشوار و چالش‌برانگیز است.

توجه به هدف اصلی از طرح مسئله و شکستن آن به اهداف و مراحل جزئی‌تر توسط آموزگار، می‌تواند دانش‌آموزان را در زمینه حل مسئله توانمندتر سازد و آنها را در نزدیک شدن به هدف اصلی یاری دهد.

تواناییِ دادن پاسخ‌های صحیح به سوالات یک موضوع آموزشی، هرگز نمی‌تواند تأییدی بر یادگیری به معنای واقعی، در آن زمینه باشد؛ که در ویدیوی زیر به توضیح بیشتر آن پرداخته شده است.

اگر به دنبال کسب نتایج ارزشمند از آموزش دادن به دانش‌آموزان هستید، باید نگرش خود را تغییر داده و به جای آنکه پاسخ دانش‌آموزان به سوالات را مبنای ارزیابی خود از یادگیری کودکان قرار دهید، بیاموزید که چگونه نحوه تفکر آنها در پاسخ دادن به آن پرسش‌ها را مورد سنجش قرار دهید.

احتمال بیشتری وجود دارد که دانش آموزی که پاسخی غلط را از راهی درست به دست آورده است، نشانه های بیشتری از یادگیری در خود داشته باشد، تا دانش آموزی که پاسخی درست را از راهی غلط کسب کرده است.

در مطالب بعدی به توضیح بیشتر این مطلب خواهم پرداخت.

شما را به دیدن ویدیوی زیر دعوت می‌کنم

مدت زمان ویدیو: 13 دقیقه و 33 ثانیه

 

 مشاهده ویدیوی قبل:

دانش آموزان را نسبت به اهداف فعالیت های آموزشی گمراه نکنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *