مهم ترین عامل فراموشی مطالب درس ریاضی در دانش آموزان دبستانی چیست؟

فراموشی ریاضی در دانش آموزان دبستانی

مهم ترین عامل فراموشی مطالب درس ریاضی در دانش آموزان دبستانی چیست؟

اغلب دانش آموزان به ویژه در دوران دبستان خود با این موضوع مواجه شده اند: فراموشی مطالب درس ریاضی پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه …

اما اگر می خواهید بدانید که علت اصلی این اتفاق چیست و چطور می توان از آن پیشگیری کرد این مطلب را مطالعه کرده و ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

چرا فراموشی اتفاق می افتد؟

یکی از ساز و کارهای اصلی حافظه انسان، پاک کردن اطلاعاتی است که به نظر می رسد کاربرد یا فایده ای برای فرد ندارند.

این فرایند فراموشی نامیده می شود.

اما حافظه چگونه مطالب بی فایده را از موضوعات مهم تفکیک می کند؟

حافظه اطلاعاتی را که کمتر سراغی از آن ها گرفته می شود و پس از گذشت مدت زمانی از به خاطر سپاری آن ها، بازیابی نمی شوند را بی فایده تلقی می کند و روند فراموشی آن ها را آغاز می کند.

این، ترفند حافظه برای ایجاد فضای ذخیره سازی کافی، به منظور نگهداری اطلاعات ارزشمندتر است.

پس اگر می خواهید اطلاعات موجود در حافظه تان ماندگاری بیشتری داشته باشند، باید به شیوه های مختلف آن ها را مرور و بازیابی کنید و هر از گاهی به آنها سر بزنید و به این ترتیب، این پیغام را حافظه تان بدهید که این اطلاعات برایتان ارزشمند هستند و می خواهید آن ها را همچنان حفظ کنید.

 

بنابراین فراموش کردن یک مطلب، پیغام مهمی برای ما دارد:

مطلبی که فراموش می شود، حتماً حفظ شده بوده که فراموش شده است.

شاید جمله بالا خیلی بدیهی به نظر برسد و با خود بگویید خب! این که معلوم است.

اما منظور من توجه به نکته ظریف دیگری است…

اگر دانش آموزی یک موضوع مربوط به درس ریاضی یا هر مطلب قابل فهم دیگری را عمیقاً درک کرده باشد، هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

زیرا فراموشی، ساز و کار حافظه برای مطالب حفظی است و نمی تواند برای مطالب «فهمیده شده»، اتفاق بیفتد.

بنابراین اگر معتقدید که فرزند یا دانش آموزتان مطلبی از درس ریاضی را یاد گرفته و سپس فراموش کرده است، باید اعتقاد خود را نسبت به «یادگیری» او تغییر دهید.

و شاید بهتر باشد که بگویید:

فرزند یا دانش آموزم فلان موضوع ریاضی را حفظ کرده بوده و اکنون فراموش کرده است…

 

یادگیری ریاضی:

ریاضی درسی نیست که بتوان با روش ها و تکنیک های حفظی آن را «فهمید» و اگر دانش آموزی مطلبی از آن را فراموش می کند به این معناست که آن مطلب را عمیقاً درک نکرده و نفهمیده است.

توجه داشته باشید که ما برای بیان و توصیف اغلب موضوعات و مباحث ریاضی از واژه «مفهوم» استفاده می کنیم که خود این کلمه، بیانگر فهمیدنی بودن این موضوعات است؛

مفهوم طول، مفهوم حجم، مفهوم عدد، مفهوم مساحت و…

فراموشی مطالب درس ریاضی این پیغام را برای ما دارد که به احتمال بسیار زیاد، چیزی که ما آن را یادگیری ریاضی تلقی می کرده ایم، در واقع حفظ کردن یک سری اطلاعات از آن موضوع و همین طور به حافظه سپردن تکنیک ها و راه حل های رسیدن به پاسخ مسائل آن، از طریق تکرار و تمرین بوده است، نه یادگیری واقعی.

چنین نوعی از یادگیری ریاضی، یعنی یادگیری بر پایه حافظه، علاوه بر آنکه دانش آموز را از یادگیری عمیق و ریشه ای آن مطلب باز می دارد و توانایی او را در حل مسائل جدید و خلاقانه آن موضوع، کاهش می دهد، سبب ناپایداری آموخته ها و فراموشی مطالب درس ریاضی در دانش آموزان می گردد.

درست است که حفظ کردن مطالب هم یکی از روش های یادگیری محسوب می شود و تنها راه یادگیری بعضی از مطالب درسی مانند حفظ کردن یک شعر، تاریخ یک اتفاق و یا نام یک فرد است، اما در درسی مانند ریاضی باید از روش های کاربردی تر و مؤثرتری برای یادگیری و فهم مطالب استفاده کرد.

در ویدیوی زیر، این موضوع را به صورت دقیق تر و کامل تری توضیح داده و با مثال های بیشتر، راه اصلی یادگیری مباحث ریاضی را معرفی کرده ام .

شما را به دیدن این ویدیو دعوت می کنم.

 

برای دانلود ویدیو، علامت سه نقطه پایین سمت راست آن را لمس و یا کلیک کنید و download را انتخاب نمایید.

مطالب پیشنهادی:

آموزش ریاضی به کودکان پیش از دبستان

آموزش ریاضی به کودکان

 

اشتراک گذاری این نوشته

(2) دیدگاه

  • Avatar
    yassermohammadian8482 پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دانش آموزان پایه اول وقتی که به آنها می گویی که عدد ۱۰را با چوب خط نشان بدهند دو تا بسته ی پنج تایی را درست می کنند و عدد ۱۰ را نشان می دهند ولی وقتی که به آنها می گویی که با این کاری که الان شما انجام دادید یک بسته ده تایی درست کردید می گویند که ما دو بسته داریم یعنی بسته های پنج تایی را با بسته ی ده تایی اشتباه میگیرندیعنی امکان این هست که کودک هنوز مفهوم عدد را خوب نفهمیده است یا مفهوم بسته را؟ برای رفع این مشکل چه راهکاری می اندیشید.(البته این مشکل در استفاده از ابزار چوب خط پیش می آید)
    با تشکر

    اسفند 13, 1399 در 8:47 ب.ظ
    • ملیحه پورنامداری
      ملیحه پورنامداری پاسخ

      سلام خدمت شما دوست گرامی، بله دقیقا درسته این یه مشکل رایج در مورد دانش آموزان پایه اول هست. اصولا چوب خط کشیدن و یادگیری به وسیله چوب خط مفهوم عدد رو به شکل یک مجموعه کامل با اون تعداد در ذهن کودک ثبت نمی کنه. چون کودک در حال شمارش و یکی یکی به اعضای مجموعه اضافه می کنه و در واقع بیشتر به مفهوم شمارشی اعداد اشاره داره. بنابراین عدم درک صحیح مفهوم اصلی عدد باعث میشه که دانش آموز چنین اشتباهی داشته باشه، البته عدم درکش نسبت به مفهوم بسته یا دسته هم بی تاثیر نیست ولی مهم ترین مسئله همون عدم درک مفهوم اصلی و واقعی عدده که به وسیله رسم چوب خط به شکل شمارشی هیچ وقت اتفاق نمی افته و لازمه در کنار اون که خواسته کتاب درسی هست به شیوه های مناسب دیگری مفهوم مجموعه اعداد و در واقع مفهوم اصلی عدد رو در ذهن کودک تثبیت کنیم.

      اسفند 26, 1399 در 7:27 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *