آموزش اعداد به کودکان _قسمت اول (سه تصور اشتباه در مورد یادگیری عدد)

Teaching Numbers to Children

آموزش اعداد به کودکان _قسمت اول (سه تصور اشتباه در مورد یادگیری عدد)

به نظر من عدد، مهم ترین و یا دست کم یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در دبستان و در درس ریاضی به کودکان آموزش داده می شود. درک صحیح و پایه ای آن می تواند ضامن یادگیری بخش بزرگی از مطالب ریاضی و موفقیت دانش آموزان در این درس باشد. اما یادگیری مفهوم عدد برای کودکان به سادگی ای که ما فکر می کنیم نیست. در این مطلب به نکات مهمی درباره آموزش اعداد به کودکان می پردازم.

اهمیت اعداد در زندگی روزمره

تقریباً همه مفاهیمی که ما در ریاضی دبستان می آموزیم، مواردی هستند که در زندگی ما کاربرد دارند و همه ما کمابیش با آن ها سر و کار خواهیم داشت. مفاهیمی مانند طول، مساحت، حجم و … و یا مفاهیم هندسی مانند انواع خطوط و یا ویژگی های اشکال هندسی و …

اما به جرأت می توان گفت که هیچکدام از آن مفاهیم، گستردگی کاربرد اعداد را در زندگی ندارند. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روزی را به شب برساند و در آن روز کاری با اعداد نداشته باشد. این موضوع نشان دهنده اهمیت یادگیری صحیح اعداد و یکی از دلایل آموزش اعداد به کودکان است.

عدد در درس ریاضی

عدد به تنهایی یکی از مهم ترین و گسترده ترین مفاهیم ریاضی است و حتی در کتاب های ریاضی دبستان نیز بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. آشنایی با اعداد و شناخت آن ها، عدد نویسی، مجموعه های مختلف اعداد (اعداد طبیعی، اعشاری، کسری و…)، محاسبات عددی و… به طور مستقل به خود عدد و مسائل مربوط به آن مربوط می شوند.

در مورد سایر مفاهیم ریاضی مانند طول، مساحت، حجم هندسه و … نیز اعداد نقش مهمی در درک کامل آن ها دارند. این موارد در ابتدا دارای یک ماهیت فیزیکی یا هندسی مستقل هستند. مثلاً طول به کوتاهی و بلندی اشیاء اشاره دارد و با عبارت هایی مانند کوتاه تر یا بلندتر قابل توصیف است، اما همین مفهوم هنگامی می تواند وارد ریاضی شود که با اعداد پیوند بخورد. از زمانی که برای سنجش چنین کمیتی، از ابزار اندازه گیری استفاده می کنیم، برایش واحد اندازه گیری مشخص می کنیم و آن را با اعداد بیان می کنیم. بنابراین توانایی درک و حل همه موضوعات و مسائل ریاضی نیازمند شناخت صحیح و کامل اعداد و توانایی استفاده و کاربرد دقیق و درست آن هاست.

چه زمانی باید آموزش اعداد به کودکان را آغاز کنیم؟

منظور من از آموزش اعداد به کودکان، به هیچ وجه آموزش رسمی و مشخصی تحت عنوان این نام نیست. همان طور که در مطلب “بهترین راه آموزش کودک پیش دبستانی چیست؟” اشاره کرده ام، کودکان باید در محیط و در جریان طبیعی زندگی و با فعالیت ها و بازی های جذاب و مفید آموزش ببینند. اگر والدین به چنین باوری برسند، هیچ زمان مشخصی برای شروع یادگیری کودک در هیچ موردی مطرح نیست. زیرا با ایجاد فرصت های مناسب و بازی های حتی به ظاهر بی ارتباط با یک موضوع، می توان پیش زمینه های یادگیری و درک یک مفهوم پیچیده را در ذهن کودک ایجاد کرد و قدم به قدم آن را تکامل و گسترش بخشید. ذهن انسان به خودی خود و در مقابل محرک های مناسب گسترش می یابد و درک خود را نسبت به موضوعات بهبود می بخشد.

منظور از آموزش اعداد به کودکان چیست؟

بسیاری از ما فکر می کنیم که دانستن نام، نماد ریاضی و یا شمردن اشیاء به منزله یادگیری عدد است و داشتن این توانایی ها کافی است تا بگوییم کودکی اعداد را یاد گرفته و مفهوم عدد را درک کرده است؛ در حالیکه لزوماً چنین نیست و هیچ یک از این موارد به تنهایی و یا حتی در کنار هم به معنی یادگیری و درک صحیح و کامل مفهوم عدد نیستند.

درک مفهوم عدد به طور کامل، نیازمند درک مفهوم تعداد و عبور کودک از چند مرحله تکامل ذهنی در رابطه با این موضوع است که قصد دارم در این ویدیو و مطالب بعدی به آن بپردازم.

امیدوارم توضیحات و مثال هایی که در این ویدیو ارائه کرده ام، به روشن شدن بیشتر این مطلب کمک نماید.

مدت زمان این ویدیو: 19 دقیقه

حجم فایل ویدیویی: 207MB

دیدن آنلاین ویدیو:

 

برای دانلود ویدیو، علامت سه نقطه در گوشه سمت راست پایین ویدیو را لمس و یا بر روی آن کلیک کنید و Download را انتخاب نمایید.

این مطالب را هم ببینید:

چگونه مفهوم عدد را به کودکان آموزش دهیم؟

آموزش مفهوم عدد به کودکان

شناسایی هوش های چندگانه در کودکان

 

اشتراک گذاری این نوشته

(4) دیدگاه

  • Avatar
    حمید کیانی شاهوندی پاسخ

    با سلام
    من ویدئو شما را درباره مفهوم عدد گوش دادم دقیقا این چیزی هست که حتی ممکن خیلی از معلمان اهمیت آن را نمی دانند و تاثیر آن را دریادگیری ریاضی شاید به جرائت گفت نادیده می گیرند. مثلا کودکی که درک درستی از مفهوم عدد ندارد را نمی داند این کودک ممکن است حتی در شمارش نامیدن و تشخیص نماد با شکل و کلمه آن عدد و سایر مفاهیم دیگر مثل ارزش مکانی و خواندن اعداد درشت تر و جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اعداد زوج و فرد کسری و … دچار مشکل می شود و لزوما انها را یاد نخواهند گرفت حتی اگر کودک نهایت تلاش خود را انجام دهد چون یک مفهوم بنیادی ومهم را که زیربنای یادگیری ریاضی هست را فرا نگرفته است

    بهمن 4, 1399 در 4:59 ب.ظ
  • Avatar
    حمید کیانی شاهوندی پاسخ

    بسیاری از کودکانی که در ریاضی دچار نقایصی هستند این نقص بخشی از آن مربوط به عدم درک نادرست از اعداد و روابط بین عددی است که دردرک وفهم ریاضی دچار مشکل می شوند و برخی والدین تصورشان این است که با آموزش خصوصی ریاضی مشکل کودکشان حل می شود درحالی که مشکل این کودکان فراتر از این مساله است

    بهمن 4, 1399 در 5:02 ب.ظ
    • ملیحه پورنامداری
      ملیحه پورنامداری پاسخ

      با سلام، بله با شما موافقم. همه مواردی که اشاره کردید کاملا صحیح هستند و متشکرم که نظرتون رو ثبت کردید

      بهمن 5, 1399 در 2:20 ب.ظ
  • Avatar
    حمید کیانی شاهوندی پاسخ

    اگر کودکی در مفهوم سازی دچار مشکل باشد ودرزمینه زبان دریافتی تاخیر داشته باشد معمولا دردرک مفاهیم به خصوص انجایی که مفاهیم حالت انتزاعی به خود می گیرند دچار مشکل می شوند

    بهمن 4, 1399 در 5:18 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *