چه مهارت هایی را به یک کودک پیش دبستانی بیاموزیم؟
آغاز فرآیند رسمی آموزش برای کودکان، ورود به مدرسه است، اما لازم است قبل از آن و در دوران پیش دبستانی کودکان را با مهارت هایی آشنا کنیم، که آموزش در مدرسه را برای آنان ساده تر نماید.
ورود به مدرسه و چالشهای آن
ورود به مدرسه به خودی خود شرایطی را ایجاد مینماید که برای اغلب کودکان چالشبرانگیز است. همزمانی این موضوع با شروع آموزشهای جدید و نسبتاً دشوار برای کودک، میتواند مدرسه را برای بسیاری از کودکان دلهرهآور گرداند.
در چنین شرایطی اگر کودک به مهارتهای ابتدایی و اصلی یادگیری نیز مجهز نباشد، مسیر دشوارتری را پیش رو خواهد داشت. بنابراین تشخیص صحیح این پیشنیازها و آمادهسازی کودک برای ورود به مدرسه میتواند اوضاع را برای او سادهتر، مسیر را هموارتر و یادگیری را دلپذیرتر گرداند.
مهارت های مورد نیاز کودکان پیش دبستانی
برای تشخیص نیازهای کودکان در دوران پیش دبستانی ، بهتر است تفاوت دو گروه از دانش آموزان را مورد توجه قرار دهیم؛ آنهایی که در یادگیری بسیار موفق عمل کرده و مطالب آموزشی را به سرعت و سهولت فرامیگیرند و کسانی که در نقطه مقابل این دسته قرار دارند. یعنی دانش آموزانی که یادگیری برایشان بسیار دشوار و حتی زجرآور است.
تفاوت اصلی این دو گروه از کودکان، نه فقط در میزان هوش یا پتانسیل ذاتی آنان بلکه تا حد بسیار زیادی به مهارتهایی مربوط است که در سالهای کودکی و قبل از ورود به مدرسه کسب نمودهاند.
کودکانی که در محیطی غنیتر پرورش یافته، بیشتر بازی کرده و تجربههای مختلفی را در جنبههای ذهنی و جسمی کسب کرده باشند، غالباً بسیار توانمندتر و در یادگیری موفقتر عمل مینمایند. اما کودکانی که به رغم داشتن هوش و توانایی مناسب، در محیطی پرورش یافتهاند که عاری از تجارب ارزشمند بوده و یا بازیها و آموزش صحیح و کافی را دریافت نکرده باشند، توانایی پایینتری در یادگیری از خود نشان خواهند داد.
راه تشخیص نیازهای آموزشی کودکان در دوران پیش دبستانی
یکی از راهنماهای اصلی ما برای تشخیص نیازهای آموزشی کودکان در دوران پیش دبستانی ، مطالبی است که دانش آموزان در پایه اول دبستان آموزش آنها را آغاز میکنند.
بر اساس این موارد میتوان پیشبینی کرد که تقویت چه مهارتهایی در کودکان سودمند بوده و در یادگیری موضوعات درسی به آنها کمک خواهد نمود.
ار جمله مهمترین و البته دشوارترین آموزشهای مدرسه برای کودکان، آموزش خواندن، نوشتن و آشنایی با مباحث و مفاهیم ریاضی است، که هر یک از این موضوعات، پیشنیازهای خاص خود را میطلبند.
به عنوان مثال پیشزمینه یادگیری خواندن و نوشتن، خوب شنیدن، درست صحبت کردن، مهارتهای مربوط به ادراک دیداری و شنیداری، مهارتهای حرکتی ظریف، دقت، توجه و تمرکز و … هستند.
در زمینه یادگیری ریاضی نیز کودک به مهارت تفکر منطقی، توانایی تحلیل و استدلال، درک پیش زمینههای مفاهیم پایه ریاضی مانند مفهوم عدد، طول و …، برخی از جنبههای ادراک دیداری و شنیداری، دقت، توجه و تمرکز و … احتیاج دارد.
خوشبختانه پژوهشها در سالهای اخیر دو خبر خوب برایمان داشته اند:
- اول اینکه همه این مهارتها قابلیت رشد و پرورش دارند.
- و دوم آنکه همه کودکان فارغ از سطح اولیه، استعداد ذاتی و هوش خود، میتوانند به شکلی آموزش ببینند که در این موضوعات به توانایی بالاتری نسبت به سطح نخستین خود دست یابند.
مطالعات اخیر به لزوم توجه مربیان و آموزگاران پیش دبستانی و به ویژه والدین و خانواده های این کودکان، برای رشد، پرورش و آماده سازی آنها در سنین قبل از دبستان تاکید ویژه می نماید.
در ویدیوی زیر به توضیح بیشتر این مطلب و ذکر مثال هایی از آن پرداخته شده و راهکاری برای پرورش مهارتهای اصلی مورد نیاز یک کودک در دوران پیش دبستانی معرفی شده است که شما را دیدن آن دعوت می کنم.
مدت زمان فایل ویدیویی:17 دقیقه
برای مشاهده و مطالعه توضیحات کاربرگهای پیش دبستانی، بر روی نام یا تصویر آن کلیک کنید:
فعالیت های پیش دبستانی(مهارتهای مورد نیاز کودکان برای ورود به مدرسه)
دیدگاهتان را بنویسید