فراموشی مطالب در دانشآموزان کلاس اولی پس از تعطیلات
معمولاً اغلب والدینِ دانشآموزانِ کلاس اولی، وقتی به پایان تعطیلات تابستان نزدیک میشوند، احساس میکنند که فرزندشان بخش زیادی از مطالبی را که در طول سال تحصیلی یاد گرفته بود، فراموش کردهاست. این مسئله معمولاً باعث نگرانی در بسیاری از پدر و مادرها میشود.
با دانستن نکاتی در مورد دلایل فراموشی مطالب در دانش آموزان، به ویژه کلاس اولیها، بهتر میتوان این موضوع را مدیریت نمود.
لازم است بدانیم که بخشی از این فراموشی طبیعی است و در اکثر بچهها رخ میدهد و با صرف زمانی معقول و تمرینهای مناسب، برطرف میشود ولی نوع دیگری از آن، میتواند نشانه وجود مشکلاتی در زمینه یادگیری باشد و نیاز به پیگیری و توجه بیشتر دارد.
چگونه مطالب را فرامیگیریم؟
گفته میشود که وقتی قرار است مطلب جدید یا مهارتی را برای اولین بار یاد بگیریم، برای مغز، مانند وقتی است که بخواهیم از میان یک جنگل انبوه راهی باز کنیم و در آن حرکت کنیم.
برای بار اول لازم است که با قطع شاخ و برگهای اضافه و در آوردن علفهای هرز مسیر را باز کنیم. با چندین بار عبور کردن از آن مسیر، کم کم راهی مشخص، ایجاد میشود و هر چه بیشتر از آن عبور کنیم راهِ باز شده، واضحتر و عبور از آن سادهتر میشود.
حالا فرض کنید که برای مدتی عبور از آن را متوقف کنیم. دوباره و به مرور علفهای هرز و شاخ و برگهای اضافه در آن مسیر، شروع به رویش میکنند و حتی ممکن است کاملاً آن را بپوشانند به طوریکه احساس کنیم آن راه، به طور کامل از بین رفته است.
اما کافی است که تصمیم بگیریم دوباره از آن مسیر عبور کنیم. در این صورت، با صرف زمان و انرژی بسیار کمتر از بار اول، میتوان راه را دوباره باز کرد و مسیر قبلی، بسیار سادهتر از اولین بار ظاهر خواهد شد.
این تمثیل بیانگر این مسئله است که یادگیری یک مطلب یا مهارت جدید برای اولین بار، نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری دارد. اما اگر در اثر گذشت زمان و استفاده نکردن از آن مهارت یا مرور نشدن آن مطلب، فراموشی یا کاهش مهارتی رخ دهد، میتوان با صرف کمی زمان و انرژی و اندکی تمرین، دوباره به سطح قبلی آن مهارت بازگشت.
بر این اساس، اگر فراموشی دانش آموزان کلاس اولی از این نوع باشد، یعنی در اثر عدم تکرار و مرور مطالب در طول تعطیلات رخ داده باشد، با اندکی تمرین و تکرار، مطالب فراموش شده یادآوری میگردند و دانشآموز به سطح یادگیری قبلی خود بازخواهدگشت و حتی از آن بالاتر خواهد رفت.
اما اگر علاوه بر فراموشی آموختهها، دانش آموز کلاس اولی، نشانههایی از عدم یادگیری، یادگیری ناقص یا سطحی، کجفهمی و … نیز از خود بروز دهد، مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
در این موارد لازم است به چشم یک مشکل جدیتر به این مسئله نگاه کنیم و برای رفع هرچه سریعتر آن چارهاندیشی نماییم.
در این فایل صوتی به توضیح نکاتی در رابطه با این مسئله میپردازم. نشانههای فراموشی طبیعی و راهکار برطرف نمودن آن و همچنین نشانههای وجود مشکلات جدیتر را نیز بیان خواهم کرد.
مدت زمان این فایل: ۳۲ دقیقه
کاربرگ درست نویسی۱ (زبان آموزی و املای کلاس اول دبستان)
آموزش اعداد به کودکان (چگونه مفهوم عدد را به کودکان آموزش دهیم؟)
دیدگاهتان را بنویسید