هوش های چندگانه را بیشتر بشناسیم.(مقاله صوتی)

هوش چندگانه

هوش های چندگانه را بیشتر بشناسیم.(مقاله صوتی)

همون طور که در مقاله «هوش چیست؟» اشاره شد، حدود هشتاد سال بعد از ابداع اولین آزمون های سنجش هوش، هوارد گاردنر، از اساتید دانشگاه هاروارد، به مخالفت جدی با این آزمون ها پرداخت و نظریه هوش های چندگانه رو مطرح کرد. در این مطلب به نکات اصلی این نظریه و معرفی هوش های هشت گانه می پردازم.

دیدگاه رایج پیش از نظریه هوش های چندگانه:

یکی از دیدگاه های اصلی که به طور سنتی رایج بوده و توسط بسیاری از مردم و حتی روانشناسان و کارشناسان این حوزه پذیرفته شده و مورد تأیید بوده است، دیدگاه وراثتی بودن و غیرقابل تغییر بودن میزان هوش افراد است که می توان گفت تا حد زیادی از اندیشه های دانشمند انگلیسی، فرانسیس گالتن، ناشی شده است.

در سال های بعد گروهی از روانشناسان و دانشمندان به مخالفت با این نظریه پرداخته و نقش محیط و آموزش را پررنگ تر و مهم تر از مسئله وراثت دانستند، اما آثار آن دیدگاه سنتی همچنان در افکار و باورهای عمومی بسیار پررنگ و قابل توجه بود.

پیدایش نظریه هوش های های چندگانه(Multiple Intelligence Theory):

هوار گاردنر، در سال 1983در کتاب خود با نام “حالات روحی” به وجود حداقل هفت هوش اصلی اشاره کرد و سپس مورد هشتم را هم به آن ها افزود. او در مورد احتمال وجود مورد نهم و مواردی دیگر نیز بحث هایی را مطرح نموده است.

اما به هر حال چیزی که امروز به عنوان هوش های چندگانه بیشتر شناخته شده است، هشت مقوله اصلی از زمینه های توانمندی انسان هاست.

هوش های هشت گانه در تئوری MI:

هوش های مطرح شده در تئوری هوش های هشت گانه این موارد هستند:

هوش زبانی، هوش منطقی_ریاضی، هوش مکانی، هوش حرکتی_جسمانی، هوش موسیقایی، هوش میان فردی، هوش درون فردی و هوش طبیعت گرا

دلایل مخالفت با آزمون های سنجش هوش:

گاردنر با بیان این مسئله که هوش در فرهنگ ما به درستی تعریف نشده به معرفی هوش های چندگانه پرداخت و تلاش کرد تا حوزه استعدادها و توانایی های انسان را به خارج از مرزهای IQ، بکشاند.

او درباره اعتبار روش مجزا کردن فرد از محیط طبیعی آموزش خود و تعیین هوش فردی او، آن هم با ارجاع وظایفی که تا پیش از آن هیچ گاه انجام نداده و احتمالاً در آینده نیز به انجام آن ها نخواهد پرداخت، تردید کرد.

در عوض او معتقد بود که هوش، با توانایی تحلیل مسائل و نیز برخورداری از کارایی در محیطی طبیعی و واقعی، ارتباط فراوانی دارد.

توصیف مقولات هوشی هشتگانه در افراد:

پس از این که مفهوم هوش به مقوله ای گسترده تر و کاربردی تر تبدیل شد، ابهام و رازگونگی آن از بین رفت و به پدیده ای عملی تبدیل شد که نقش آن به شکل های مختلف، در زندگی مردم مشاهده می شد.

گاردنر شیوه ای را فراهم می کند که می توان به وسیله آن، توانایی های بشر را با قرار دادن در هشت مقوله متفاوت، بازنمایی کرد و هر یک از انواع این هوش ها را با مثال هایی واضح بیان کرده و توضیح می دهد.

توصیف هر یک از انواع هوش های هشتگانه، عوامل مؤثر بر تقویت آن ها و یا بازدارنده های هوشی و توضیحات بیشتری راجع به هوش های چندگانه را در فایل صوتی زیر بشنوید.

اگر مایلید خودتان این مقاله را مطالعه نمایید، اینجا کلیک کنید.

مدت زمان فایل صوتی: 15 دقیقه و 51 ثانیه

حجم فایل صوتی: 25.4MB

برای تشخیص هوش های هشتگانه در کودکان مقاله «شناسایی هوش های چندگانه در کودکان» را مطالعه کنید.

منبع تصویر: lifeatimi.wordpress.com

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *